U projektu "Dan hrvatskog performancea", održanog 25. kolovoza sudjelovalo je 9 likovnih umjetnika iz Hrvatske koji su svojim umjetničkim manifestacijama na trgovima, ulicama, tržnici i u prostorima HNK Varaždin predstavili raznorodna ostvarenja performancea, kao bitnog izražajnog oblika suvremene umjetničke prakse. Izvedenim autorskim djelima zajednička je nit potreba umjetnika da "ispriča (svoju) priču", koja je ponegdje jasna, dok je drugdje svjesno zatomljena i prikrivena.
U zanimljivo prenesenim porukama možemo prepoznati ironiju, humor, duhovitost, nostalgiju, apsurd, patetiku...
Na varaždinskoj tržnici, "placu", u subotnje jutarnje sate domaći autor slikar Ivan Mesek provodio je akciju prodaje slika "na kile". Iz ovog socijalno angažiranog čina izbija svojevrsni krik umjetnika kao reakcija na tužnu sliku poimanja i vrednovanja umjetnosti danas, pogotovo u manjim, konzervativnijim sredinama kakva je Varaždin.
Po trgovima i ulicama gradskog centra kipar Alen Novoselec, također domaći autor, izvodio je gotovo robinhoodovsko dijeljenje "Ordena slučajnog prolaznika" koji se, po svojem socijalnom aktivitetu, u propitivanju sustava vrednovanja ljudskih zasluga i njihovoj trenutačnoj devalvaciji, dobro nadovezao na Mesekov.
Slikari Gordana Kovačić-Macolić i Slaven Macolić na glavnom su varaždinskom trgu postavili cameru obscuru te potakli prolaznike da gledaju pozitive stopala, motiv kojim su ovi umjetnici u posljednjim radovima gotovo fetišistički zaokupljeni. Autori su istodobnim fotografiranjem stopala slučajnih prolaznika i od njih samih učinili artefakt, čime se ovaj rad nadovezao na prethodni u davanju značaja tihoj, "neodlikovanoj" masi Varaždinaca, uz dodatne konotacije intime i njenog sudara s javnosti.
Na popločenjima istog trga slikar Darwin Butković je izveo remake akcije iz 1985.g., tzv.flying art, prilagodivši ga recentnoj zaokupljenosti autora vlastitim motivom pod nazivom "SA ". Rekvizitima - ljestvama i kišobranom- umjetnik čini apsurdnu radnju oponašajući vječitu želju čovjeka da poleti vlastitom snagom. Istovremeno, skakanje je tako koncipirano da na mjestu doskoka uz korištenje metra na pločniku kredom iscrtava spomenuti motiv, dajući tako tragikomičnoj radnji sizifovski ustrajan koncept.
Mesek i Novoselec završavaju prijepodnevni dio prikazivanja "domaćih" performerskih snaga zajedničkom akcijom na Trgu Miljenka Stančića. Oni uprizoruju njegovu preobrazbu korištenjem lubenica i bala sijena kao vizualnih i konstruktivnih elemenata. Koristeći kamene kubuse, diskutabilne arhitektonske elemente zadnje rekonstrukcije najljepšeg varaždinskog trga, oni lubenicama i sijenom prostor prvo zatvaraju, stvarajući novu cjelinu, da bi ga ritualnim, koloristički efektnim prepolavljanjem lubenica počeli otvarati. Premještanjem sijena u centar, formirajući njime kvadrat i na njemu polutkama lubenica krug, autori umjetničkom akcijom trg otvaraju i obilježavaju kao moguće mjesto budućih akcija i širenja suvremene umjetnosti.
Nakon podnevnog smiraja, na velikoj sceni HNK Varaždin, zagrebački autor Alen Zanjko u svom radu "Here I am" progovara vlastitim, polunagim tijelom, koristeći se maskom i njenom rotacijom, čime negira anatomiju tijela, dok publici ne otkriva svoje "pravo lice". Tijelo postavlja u središte, ispred velikog platna s video projekcijom koja prikazuje arhitektonski svod nestvarnih dimenzija. Uz korištenje glazbe i pokreta Zanjko publiku vodi na dinamično, transcedentalno putovanje (unutarnjim) pejzažima.
U istom prostoru Vlasta Delimar, uz svoju višegodišnju okupiranost vlastitim tijelom kao najdirektnijim sredstvom umjetničkog djelovanja, u radu "Povratak ratnika ili žene nema" koristi također video i dijaprojekcije. Background snimljenog muškog glasa apostrofira temu odnosa muškog i ženskog spola u kontekstu teme rata. Kombinirajući slikovni i zvukovni zapis sa tjelesnim prikazivanjem na samoj sceni, uobličavajući tako prošlost i sadašnjost, nostalgiju, tugu i želju za ljudskom toplinom, Delimar podastire nekoliko razina iščitavanja intimne, snažno proživljene teme.
U intimistički prigušenoj atmosferi Podrumske scene "Zvonimir Rogoz" HNK-a Varaždin Vladimir Dodig Trokut na tragu svog (ne)teatra priziva duh anarhističkog pokreta prošlog stoljeća, toliko povijesno značajnog i sve značajnijeg u tranzicijski uzburkanim vremenima. Sjedeći u invalidskim kolicima iz vlastitog kaputa baca kosti životinja, dok suradnik u djelu, Vladimir Huber, iz svog kaputa izvlači gomile knjiga i brošura i nasumce ih otvara i čita. Kontrast spontanog iznošenja racionalne misli i iracionalnog igranja izvanosjetilnim iskustvima i "šamanskim" činima želi povući publiku u akciju, koja, u anarhoduhu, izostaje.
Na istoj sceni svojim nastupom se nadovezuje Ines Domitrović i njena partnerica. One u gotovo potpunom mraku sjede leđima naslonjene jedna na drugu, obučene u boje anarhizma, crvenu i crnu. Suradnica je svirala flautu istovremeno dok Domitrović žvače ruževe za usne ispuštajući rastopljenu masu na krajevima usana niz bradu i brišući se zatim bijelim rupčićima. Trokutova anarho(ne)ideja zamjetna je u ovom jednostavnom, no nimalo banalnom aktu.
Privilegija zadnjeg izvođenja performancea pripada Trokutu na Trgu Miljenka Stančića u kasnovečernjim satima, gdje prije zaključnog rock koncerta grupe ŠO!MAZGOON, pred okupljenom publikom inscenira renesansni prikaz krštenja Isusa (Huber) od strane sv. Ivana Krstitelja (Trokut).
"Dan hrvatskog performancea" nije okupio sve hrvatske umjetnike koji njeguju ovu formu. On je više od toga skrenuo pozornost na nju, pogotovo u sredini koja performance gotovo da nikad nije ni vidjela. U cijelom programu bilo je i projekata koji bi se teško svrstali u izvornu definiciju performancea, kakav je nastao 60-tih godina 20.st. No danas je uopće teško razgraničiti medijska područja i granice su sve fleksibilnije i propusnije. Ono što ostaje je činjenica da je ova forma našla izuzetno perspektivnu scenu u jednodnevnom maratonskom aktiviranju gradskog bića Varaždina, kao više nego adekvatne pozornice za daljnja( nadamo se tradicionalna) okupljanja hrvatskih "performera".

(sažetak razgovora Lidije Plavec Butković, Darwina Butkovića i Ivana Meseka)

natrag

   
   
   
    [home]  [o nama]  [program]  [nekad i danas]  [novosti]  [clanovi]  [kontakt]  [arhiva]